Motivatie

Het schrijven van een scriptie gaat veel makkelijker als je elke dag met frisse moed en een goede motivatie aan de gang gaat. Toch zien veel studenten het op een bepaald moment even niet meer zitten. Misschien heb je het gevoel dat het je allemaal boven het hoofd groeit, heb je het einddoel niet meer duidelijk voor ogen of ben je met zoveel dingen tegelijk bezig dat het je begint te duizelen. Vaak zijn deze emoties te verdelen in drie verschillende categorieën. Hieronder wordt aangegeven hoe je deze kunt herkennen en (misschien wel nog belangrijker) hoe je ervoor kunt zorgen dat je weer een goed gevoel krijgt bij je scriptie.

Gevoel van stress en chaos

Je bent in deze categorie beland als je de hele dag met een rusteloos gevoel rondloopt. Je hebt het idee dat je nog duizend verschillende dingen moet doen en dat ze allemaal even belangrijk zijn. Je komt nergens aan toe omdat er steeds verschillende dingen zijn die je aandacht vragen.

Als je merkt dat je tegen deze zaken aanloopt, is het belangrijk om even pas op de plaats te maken. Neem juist even een keer een middagje vrij en ga iets doen waarvan je weet dat het jou echt helpt te ontspannen, zoals een lange wandeling in het bos of een middagje in de sauna. Op deze manier krijg je de rust in je hoofd weer terug. Zodra je vervolgens weer verder wilt gaan met je scriptie, is het van belang om eerst alle zaken op een rijtje te zetten. Pak een leeg vel papier en schrijf hier alle dingen op die nog moeten gebeuren. Dit zijn niet alleen zaken die met je scriptie te maken hebben, maar ook andere dingen die je op dat moment in je leven bezig houden. Wanneer je dit overzicht compleet hebt, geef je per item aan of iets een hoge prioriteit heeft (A), een gemiddelde (B) of een lage prioriteit (C). Nummer vervolgens alle items in de categorie A en begin je dag altijd met punten uit deze categorie. Pas als je deze categorie helemaal af hebt ga je verder met de items uit categorie B. Door duidelijke prioriteiten te stellen, voorkom je dat je het gevoel hebt dat alles vandaag af moet. Zaken met een lagere prioriteit kan je makkelijker laten liggen. Daarnaast is het in dit geval een hele belangrijke tip om je binnenkomende prikkels te verminderen. Zorg altijd dat je werkt in een rustige ruimte en zorg ervoor dat je je e-mail maximaal twee keer per dag controleert, vaker is niet nodig. Ben je geconcentreerd bezig met je scriptie? Zet dan ook je telefoon uit en zorg dat je op je PC of laptop niet je Facebook of andere social media op de achtergrond hebt openstaan. Op deze manier word je niet gestoord en zal je zien dat je in de praktijk veel meer bereikt dan wanneer je direct op alle prikkels wilt reageren.

Tot slot is het van belang te weten dat een periode van stress en chaos niet noodzakelijkerwijs slecht is. Vaak wordt deze periode op natuurlijke wijze gevolgd door een periode van rust en overzicht. Zeker bij een groot project als een scriptie zal je periodiek merken dat je stressniveau toeneemt. Dit is helemaal niet erg en is iets dat bij iedereen voorkomt. Zorg er echter wel voor dat je op tijd de juiste acties onderneemt om het niveau weer omlaag bij te stellen.

Gevoel van moeheid en lusteloosheid

Heb je elke dag als je opstaat het gevoel dat je zo de hele dag door zou kunnen slapen? Zie je niet in waarom je dag in dag uit achter je bureau zit zonder enige vorm van zichtbare vooruitgang? Merk je dat je jezelf niet kunt zetten tot het schrijven van je scriptie? Als je antwoord op één van deze vragen ja is, is het goed om voor jezelf helder te krijgen waarom je ook alweer aan deze scriptie bent begonnen. Denk bijvoorbeeld aan hoe je leven verandert als je scriptie af is. Je kunt dan vaak beginnen aan een nieuwe baan, misschien wel je eerste full time functie, met veel uitdaging en mooie kansen. Of misschien heb je jezelf wel een heerlijke vakantie beloofd als je scriptie op tijd af is. Schrijf een aantal van deze doelen op een post-it en plak ze boven je bureau zodat je altijd inzichtelijk hebt waarom je bezig bent met je scriptie. Maak echter niet alleen doelen voor de lange termijn, maar beloon jezelf ook voor een middag hard werken aan je scriptie, bijvoorbeeld door halverwege een welverdiende pauze in te lassen met een lekkere kop thee. Door inspanning te combineren met een positieve stimulans zal je zien dat het schrijven van een scriptie een stuk makkelijker gaat.

Een andere goede truc is om goed naar jezelf te luisteren. Vaak weet je van jezelf wel of je productiever bent in de ochtend of juist in de avond. Houd rekening met deze piekmomenten en zorg ervoor dat je op die momenten met het moeilijkste deel van je scriptie bezig bent. Je bent dan veel effectiever dan op andere momenten van de dag. Tot slot is het ook belangrijk om na te denken waarom je precies tegen je scriptie opziet. Ben je bang dat je geen literatuur kunt vinden of vind je het moeilijk om een goede probleemstelling te maken? Begin dan morgenochtend juist direct met dat punt dat je dwars zit. Je zult zien dat wanneer het je lukt om dit punt af te ronden, je een enorme energie boost en een heel voldaan gevoel krijgt. Als je zelf niet direct de vinger op de zere plek kunt leggen en niet weet waar je tegenaan loopt, kan het ook heel erg helpen hier met anderen over te praten.

Gevoel van frustratie en machteloosheid

Zie je elke dag heel erg op tegen het schrijven van je scriptie? Heb je het gevoel dat je scriptie nooit af zal zijn? Denk je dat een scriptie schrijven misschien wel helemaal niets voor jou is? Als jij deze gedachten en gevoelens hebt, is het van belang om het scriptietraject voor jezelf leuker te maken. Hiervoor bestaan verschillende eenvoudige tips. Ten eerste is het van belang om je werkzaamheden op te delen in kleine brokjes. Zorg ervoor dat je niet hoeft te werken “aan je scriptie” maar dat je vandaag “drie artikelen gaat vinden die te maken hebben met je tweede deelvraag”. Dit is veel concreter en zorgt ervoor dat je sneller aan de slag kunt. Het concept van “de eerste actie” is hierbij erg belangrijk. Zorg ervoor dat je altijd weet wat je eerstvolgende actie is om verder te gaan met je scriptie. Plan ook altijd ruimte in voor ontspanning, door op tijd pauze te nemen ben je vaak veel effectiever. Spreek ten tweede met jezelf een beloning af wanneer je een bepaalde taak hebt afgerond. Dit hoeft niet iets groots te zijn, maar het kan enorm motiverend werken als je bijvoorbeeld met jezelf afspreekt dat je ’s avonds een biertje gaat drinken als het je vandaag lukt om drie paragrafen op papier te zetten. Tot slot is het van belang om te zorgen voor afwisseling. Zorg ervoor dat je leuke activiteiten afwisselt met zaken waar je tegenop ziet. Begin altijd met een lastig punt en doe daarna even iets leukers. Door deze afwisseling heb je minder snel het gevoel dat je vastloopt.

Tip: “Je hoeft niet alles alleen te doen. Merk je dat je minder motivatie hebt? Praat er dan met anderen over. Dit lucht vaak op en het kan je ook weer een aantal handige tips opleveren.”

Sidebar